Keskustan aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Tarja Pöyhönen 16.12. aluevaltuuston kokouksessa
Vuoden 2025 toimintaa ja talousarviota voisi luonnehtia yhdellä lauseella ja se on: Muutoksen johtamisen ja talouden haasteet.
Orpo-Purran hallitus tekee kaikkensa päättääkseen hyvinvointialueiden muodollisenkin itsenäisyyden kuristamalla alimittaisella rahoituksella, talouden tiukalla tasapainottamisvelvollisuudella, lainanottovaltuuksilla ja nyt vielä ajamalla hampaat irvessä Iisalmen ja Varkauden yöpäivystysten lopettamista. Kun RKP on vartioinut hyvin omien alueidensa etuja, niin missä ovat olleet Pohjois-Savon hallituspuolueiden kansanedustajat ministeri Essayahia myöten?
Erikoinen tilanne varsinkin huomioiden, että yöpäivystyksen säästöt tai sen poistumisen vaikutukset perusterveydenhuoltoon tuntuvat olevan epäselviä virkakunnallekin. Maan hallituksen ei pitäisi sellaisiin yksityiskohtiin sotkeutua. Yöpäivystyksen Kuopioon keskittämisen säästövaikutuksista ei ole saatavissa mitään luotettavia laskelmia. Pahimmassa tapauksessa koko maakunnan yöpäivystykseen pääsy vaikeutuu KYS:n ruuhkautuessa entisestään. Koko maakunnassa maksetaan kyllä veroja, mutta saako veroille yhtäläisesti vastinetta koko maakunnassa.
Pohjois-Savon hyvinvointialueen hallitukselle ja virkajohdolle on annettava täysi tunnustus siitä, että alijäämän kattamisvelvollisuuteen ei ole taivuttu maan hallituksen ohjaaman ja samalla aivan liian kireän aikataulun puitteissa. Nyt Pohjois-Savon hyvinvointialueen ensi vuoden talousarvio ja seuraavien vuosien taloussuunnitelma antaa edes mahdollisuuden uudistaa ja tehostaa palveluiden tuottamista samalla kun huolehdimme lakisääteisistä terveyden- ja sosiaalihuollon sekä pelastustoimen palveluista koko maakuntamme alueella.
Onneksi aluevaltuustostamme on löytynyt enemmistö, jonka päätöksillä on voitu ylläpitää laaja palveluverkosto, varmistaa pelastusasemien toiminta, turvata joka kuntaan perhepalvelut ja terveydenhoidon kannalta tärkeät näytteidenottopalvelut.
Talousarvio on luonnollisesti tiukka ja meidänkin on pakko säästää, mutta toiminnan uudistamisella saadaan myös paljon aikaan. Oleellista on, että uudet palvelut ja tekniikat otetaan käyttöön ennen mahdollisia muutoksia – tässä on kysymys jo asiakkaiden ja potilaiden oikeusturvasta. Oman henkilöstön koulutusta ja yleistä tiedostusta tarvitaan erittäin paljon, jotta tehtävien uudelleen järjestelyissä voidaan onnistua mahdollisimman hyvin. Valtuusto on velvoittanut hyvin yksimielisesti, että muutostilanteissa korvaavat palvelut on oltava olemassa eikä kansalaisia on jättää epätietoiseksi, miten palvelut jatkossa hoidetaan ja kenen ollaan yhteydessä.
Hyvinvointialueiden muodostaminen ja kehittäminen on lähihistoriamme mittavin muutos. Kuinka yhdessä varmistamme, että henkilöstön hyvinvoinnista ja toimintakyvystä pidetään huolta? Johtamisrakennetta kevennetään, mutta silti pitäisi pystyä tukemaan henkilöstöä. Erityinen haaste on sellaisen henkilöstön tuki, joka tekee työtään itsenäisesti ympäri maakuntaa. Henkilöstön pito- ja vetovoimasta on pidettävä huolta. Rekrytointia on vahvistettava perusterveydenhuollossa. Lääkäreiden ja hoitajien rekrytointia on kehitettävä määrätietoisesti myös keskuskaupungin ulkopuolella.
Omasavo digipalvelut avautuivat ja kevään aikana tulee myös mobiilisovellus kansalaisten käyttöön. Palveluun kootaan vaiheittain kaikki ammattilaisen ja asiakkaan digipalvelut. Hyvä, että tämä on saatu käyntiin. Kaikilla ei ole toki edellytyksiä palvelujen käyttöön, mutta ajan myötä yhä useammalla on. Potilasjärjestelmien kehittäminen ja yhteensovittaminen tulee olemaan tärkeää johtamisen ja kehittämisen apuvälineenä. Järjestelmien tulee tukea ja palvella potilastyötä eikä päinvastoin.
Perhe- ja vammaispalveluissa huolestuttaa ennaltaehkäisevän työn riittävyys vaikeassa taloustilanteessa. Lastensuojelumenoissa ja palvelujen tarpeessa on kuitenkin valtakunnallisestikin verraten huono tilanne. Laitospaikkojen vähentäminen tuettuun palveluasumiseen on tehtävä hallitusti ja riittävää tukea tarjoten. Toivotaan, toivotaan -asenteella eivät säästöt toteudu millään sektorilla.
Vanhusten yhteisölliseen asumiseen on saatava vauhtia. Yhteisöllinen asuminen ei ole kaikkien ratkaisu, mutta omalta osaltaan mahdollisuus tarkoituksen mukaiseen palveluun. Asumispalveluihin on edelleen olemassa merkittävää jonoa ja paikkamäärän supistaminen haastaa meitä ensi vuonnakin. Jokaisesta palvelun tarpeessa olevasta vanhuksesta on pidettävä huoli.
Viime aikojen uutiset Suomesta eivät anna kovin ruusuista kuvaa palveluiden tasosta kaikin paikoin. Vahinkoja sattuu, mutta kenenkään vanhuksen tai minkään ikäisen ei pitäisi tietenkään niiden seurauksena kuolla. Aluevaltuusto, lautakunnat ja aluehallitus ovat ensi vuonnakin paljon vartioina. Pystymmekö me katsomaan palvelun tarvitsijoita silmiin siinäkin tapauksessa, että säästöjen seurauksena palvelut ontuvat. Mm. oivapalveluiden henkilömitoituksen laskeminen 0,65 > 0,6 on tehtävä hallitusti ja suunnitelmallisesti vuoden alussa.
Perusterveydenhuollosta ei voi missään tapauksessa karsia enempää kuin talousarviossa on tehty. Peruspalvelut on turvattava, koska meillä ei ole varaa siihen, että kaikki hoidetaan erikoissairaanhoidon palveluissa, jos hoitoon pääsy viivästyy. Keskittämispaine on mittava ja johtaa usein Kyssin palveluihin.
Pohjois-Savon pelastuslaitos luopuu nykymuotoisesta päällystön (palomestarit) vapaamuotoisesta varallaolosta tämän vuoden loppuun mennessä. Tämän myötä mm. tehtävänkuvat joudutaan uudistamaan.
Huhtikuussa 2024 tuli voimaan kaksi meihin vaikuttavaa asetusta; Valtioneuvoston asetus tilanne- ja johtokeskusjärjestelyiden kokoamisesta (145/2024) sekä Sisäministeriön asetus pelastustoimen tilannekuvatoiminnasta (151/2024). Nämä tuovat mukanaan merkittäviä toiminta- ja suorituskykyvaatimuksia sekä taloudellisia heijastevaikutuksia. Olemme yksi järjestämisvastuussa olevista hyvinvointialueista ja meidän on järjestettävä asetuksessa säädetyt tehtävät 4.4.2025 mennessä.
Palvelutason säilyttäminen vuonna 2025 tulee olemaan vaikeaa. Esitetty talousarvio pitää sisällään sopeutuksia, jotka vähentävät useita henkilötyövuosia. Globaalin turvallisuustilanteen muutos kireämpään suuntaan haastaa meitä. Meidän pitää turvata riittävä asiantuntijaresurssi myös valmiuden ja varautumisen sektorilla.
Positiivisiakin näkymiä onneksi on. Alkuvuodesta puhuttiin pelastajapulasta. Nyt loppuvuodesta avoimena oleviin pelastajan virkoihin on ollut hyvin hakijoita. Vuosi sitten osoitettiin määräraha pienten pelastusasemien asemavastaavien (vanhempi pelastaja) palkkaamiseksi palvelutasopäätöksen mukaisen toiminnan varmistamiseksi ja virkoja on saatu hyvin täytettyä.
Arvoisat valtuutetut
Vyötä on kiristetty kaikilla sektoreilla ja nyt meidän pitää keskittyä hallittuun ja hyvin johdettuun muutokseen vuonna 2025. Ensimmäisiä orastavia merkkejä talouden oikaisusta on alkanut näkyä tänä syksynä, tehty työ alkaa kantaa hedelmää pikku hiljaa. Keskustan johdolla ja muiden puolueiden kanssa on pystytty puolustamaan lähipalveluja, vaikka talouden niukkuudella niitä on yritetty karsia. Kiitoksia ryhmille hyvästä yhteistyöstä maakunnallisen palveluverkon puolustamisessa. Lähipalvelut turvaamalla voimme myös oikaista taloutta.
Keskustan valtuustoryhmä hyväksyy talousarvioesityksen muutoksitta.